שאלות נפוצות

אם יש לכם שאלות אחרות או נוספות אל תהססו ליצור קשר

זו החלטה שהורים רבים מתלבטים לגביה. כיום ניתן למצוא בשוק מגוון כסאות בטיחות המתאימים לתינוקות כבר מגיל לידה ועד למשקלים 35 ואפילו 45 ק"ג. אם בפן הכלכלי עסקינן, רכישת סלקל לתינוקכם הרך לא תחסוך לכם קניית כיסא בטיחות בהמשך, אך רכישת כיסא בטיחות המתאים מגיל לידה בהחלט יחליף את רכישת הסלקל. אך כולנו ודאי כבר יודעים שבכל הקשור לכיסאות בטיחות ברכב, ודאי במה שקשור בבטיחות ילדינו, הפן הכלכלי הוא אינו זה שמוביל בהכרח להחלטה הנכונה והמתאימה ביותר.

היתרונות לבחירה בסלקל על פני כיסא בטיחות: נוחות– הסלקל כולל ידית נשיאה המאפשרת ניידות בין הרכב לבין היעד. תינוקות רכים ישנים רוב הזמן, ועל כן מדובר על יתרון משמעותי המאפשר העברת התינוק הישן. ניידות וחיסכון– הסלקל ניתן להעברה בקלות מרכב לרכב וכאשר יש יותר מרכב אחד הדבר מאפשר פתרון נוח. בטיחות– משום מידותיו הגדולות של כיסא הבטיחות, תינוקות קטנים עשויים "לטבוע" בהם, מה שלא מאפשר הגנה אופטימלית על התינוק. חשוב לשים לב לעיגון הסלקל לרכב ותקן הבטיחות. מידע נוסף : יש לבדוק משקל מינימלי של כל מושב בטיחות, במיוחד כשמדובר בפגים חשוב להקפיד לבדוק את הוראות היצרן. חלק ממושבי הבטיחות מתאימים רק ממשקל וגובה מסוימים. כיוון הנסיעה- את הסלקל ניתן להתקין ברכב רק כנגד לכיוון הנסיעה, הוא מעוגן לרכב וכולל רתמות פנימיות שבהם רתום התינוק. רוב הסלקלים ניתנים לחיבור אל בסיס קבוע ברכב שנקנה בנפרד, כאופציה לשדרוג נוחות ההורה. בנוסף, באמצעות מתאמים מתאימים ניתן לחבר את הסלקל אל העגלה ולהסתובב עם התינוק בחופשיות ובנוחות.

חיסכון כלכלי- הכיסא מתאים החל ממשקל של 2.3 ק"ג ומגובה של 48 סנטימטרים. ניתן להושיב בו פעוט עד למשקל של 18 -23 ק"ג (תלוי בסוג הכיסא). יש כיסאות בהם ניתן להושיב ילד עד משקל של 40 ק"ג כך שלמעשה הכיסא ממשיך אתכם הלאה וגדל יחד עם צמיחת הילד עד לגיל 5-6 ולעיתים יותר. הוא מתאים עד לגובה של 1-1.30 מטר. כיוון נסיעה – את הכיסא ניתן להתקין גם נגד ובכיוון הנסיעה, כלומר שתי האפשרויות קיימות במוצר זה. בטיחות– במושב זה מוטמעות טכנולוגיות של הגנת ראש, הגנת צד, הפחתת מרכז הכובד של הכיסא, ספיחת אנרגיה, רצועות איזופיקס עם נקודות עגינה חזקות. מידע נוסף : כיסא הבטיחות איננו נייד ונשאר קבוע ברכב.

בוסטר הוא מושב הגבהה לרכב המתאים לילדים שמשקלם מעל 18 ק"ג ועד גובה של 1.45. יש 3 סוגי בוסטרים: בוסטר רצועות, בוסטר גב ובוסטר הידוע בשמו בוסטר כרית, (מגביה). את כל סוגי הבוסטרים ניתן להתקין אך ורק עם כיוון הנסיעה, לא ניתן להתקין בוסטר נגד כיוון הנסיעה. בוסטר רצועות: מושב שלו יש רצועות פנימיות ומהווה ככיסא בטיחות לכל דבר ועניין. (כמו תמיד, בהתאם להוראות היצרן הספציפי של הבוסטר שבחרתם) בוסטר גב: תפקידו של בוסטר הגב הוא להתאים בין חגורת הבטיחות ברכב לבין נתוניו הגופניים של הילד ובכך להגן עליו מפגיעה חמורה בעת תאונת דרכים. בוסטר גב הוא בוסטר שמניחים את הילד עליו והוא נקשר באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב. אף שניתן למצוא יצרנים שמאפשרים הושבת ילד על בוסטר גב כבר מ-15 ק"ג, מבחינת בטיחות ההמלצה הינה לא להעביר ילדים לבוסטר גב מתחת למשקל של 21-22 ק"ג. בבוסטר גב ניתן גם לכוונן את החלק של הראש. חשוב להיצמד להוראות היצרן גם בהתחשב למשקל מקסימלי, ישנם סוגי בוסטרים בהם תידרש הסרת הגב במשקל מסוים ולכן יש להיצמד להוראות היצרן. בוסטר כרית: (ללא משענת גב) ההמלצה הינה לא להעביר את הילד לבוסטר כרית, לפני שגובהו מגיע ל-1.25. רק מגובה זה חגורת הבטיחות מגנה על הילד בצורה האופטימלית ולא חומקת. מה חשוב לוודא לפני שעוברים לבוסטר כרית לשימוש בחגורת הבטיחות של הרכב? הילד יושב כשגבו צמוד למשענת מושב הרכב. הברכיים מקופלות לרצפה בקצה המושב. שחגורת הבטיחות עוברת בעצמות הקשות, ולא על הצוואר. שהילד מצליח לשבת זקוף לאורך כל הנסיעה ואינו מחליק ממושבו. חשוב לוודא שחגורת הבטיחות נשארת במצב הרצוי למשך כל הנסיעה ולא "בורחת" במהלך הנסיעה. **חשוב לזכור! *יש להסיע את ילדכם עם בוסטר עד גיל 10 לפחות וגובה 1.45. *נסו להשאיר את הילד בשלב הקודם כמה שיותר זמן, עד שהילד מגיע למגבלות השימוש בו, זה המצב הבטיחותי ביותר עבורו. * ברכבים בהם יש כריות אויר צידית מומלץ להשאיר את הילד כמה שיותר זמן בבוסטר עם גב, שכן מצב בו תיפתח כרית האוויר מסוכן לילד בעת שהוא אינו נמצא בטווח הבוסטר.

יש להקפיד על כך שמושבי הבטיחות (שאינם בוסטרים) מעוגנים לרכב בצורה נכונה. מה זה אומר? שבעת תאונה או עצירה פתאומית, מושב הבטיחות לא יזוז ממקומו. אנחנו פוגשים לא מעט הורים שרוכשים לילדם כיסא בטיחות יקר ואיכותי, תוך הקפדה על כל הפרמטרים החשובים בשביל לשמור על בטיחות ילדם, וכשאנחנו מגיעים לשלב של התקנת הכיסא ברכב ואף מציעים שירות מקצועי של מתקין מורשה, לעיתים אנו נתקלים בהינף יד: "אה, זה שטויות, להתקין זה פשוט". אז אכן להתקין יכול להיות פשוט (במיוחד עבור מתקין מורשה שהתמקצע בתחום), אך האם בהכרח התקנה של כיסא בטיחות ברכב שמתבצעת על ידי הורה, היא בהתאם להוראות הבטיחות והוראות היצרן ומאפשרת בטיחות מקסימלית של ילדכם ברכב? לצערנו, במרבית המקרים התשובה היא לא .

השקעה במושב בטיחות יקר ואיכותי שמטרתה שמירה על בטיחות הילד, הופכת לחסרת משמעות, בהנחה שהכיסא לא מותקן נכון.

את מושב הבטיחות ניתן לעגן לרכב באמצעות חגורת הבטיחות או באמצעות אביזרים מתאימים הקיימים ברכב: Latch ברכבים אמריקאים: רצועות גמישות המחוברות בצד אחד למושב הבטיחות ובצד שני עם וו ייעודי. חשוב לזכור לבצע מתיחה לאחר החיבור על מנת לקבע את המושב. Isofix ברכבים אירופאיים: שני ווים קשיחים שהינם חלק מהמושב ומחוברים אליו. לאחר חיבור המושב לווים אלו, הוא מותקן בצורה בטיחותית ואין צורך לבצע פעולה נוספת. ברכבים בהם נעשה שימוש בעגינה באמצעות אביזרים ברכב, ישנו סיכוי גבוה יותר כי העגינה תתבצע בצורה נכונה, מאשר באמצעות חגורת בטיחות.

לעשות זאת באמצעות הוראות היצרן בצורה מדויקת (תוך שימת לב לשלב בו נמצא הילד, מושב בטיחות יעוגן בצורה שונה לחלוטין במעבר בין משקלים וגילאים) להשתמש במהדק החגורה הנמצא במושב הבטיחות. למתוח ולהדק את החגורה כמה שיותר. המשמעות של התקנת מושב הבטיחות בהתאם להוראות יצרן כפי שהיצרן קובע, כך צריך להיות מותקן הכיסא. לכל כיסא יש תקן בטיחות ותפיסה שלמה על אופן ההתקנה שלו, ובמרבית הכיסאות ישנם גם הבדלים בהתקנה בהתאם לגיל/גובה/משקל/כיוון הנסיעה, וחשוב עד מאוד לטובת שמירה מקסימלית על בטיחות ילדכם ברכב לקרוא את הוראות היצרן. בכל מה שקשור לכיסאות בטיחות אין "בערך", "ליד", "כמעט", יש כיסא שמותקן בצורה נכונה ברכב ויש שלא ואז ישנה פגיעה משמעותית בהגנה על הילד.

כמעט, חשוב לוודא שהילד חגור בצורה הנכונה בתוך מושב הבטיחות עם הרצועות הפנימיות.

עד גיל 13, המושב הבטוח ביותר עבור ילדכם הוא מאחור, באמצע המושב האחורי. ישיבה במושב האחורי מפחיתה משמעותית את הסיכון לפגיעה קשה בזמן תאונה, לעומת ישיבה במושב הקדמי. אם בכל זאת החלטתם להסיע את ילדכם במושב הקדמי, חובה לנטרל את כרית האוויר, שכן זו מהווה סכנה של ממש עבור ילדכם! ישיבה במושב האחורי באמצע מקטינה את הסיכוי לפגיעה בעת תאונה המתקיימת בצד.

טכנאים מוסמכים מטעם הארגון Safe Kids Worldwide יועצים להתקנת מושבי בטיחות משתתפים בקורס, הכולל 40 שעות אקדמיות ומתייחס לנושאים החשובים ביותר בכל הקשור למושבי בטיחות: בטיחות ילדים כנוסעים ברכב, דרכים להגנת הנוסעים ברכב, התאמת מושב בטיחות לרכב, חגירה נכונה, חוקים ותקנות. על כן, אל תדלגו על השלב של התייעצות עם יועץ מומחה בעת רכישת מושב בטיחות ועגינתו ברכב, לטובת שמירה מקסימלית על בטיחות ילדכם בעת נסיעה ברכב.