למה כדאי להשאיר את מושב הבטיחות כנגד כיוון הנסיעה כמה שיותר זמן?

למה כדאי להשאיר את מושב הבטיחות כנגד כיוון הנסיעה כמה שיותר זמן?

ישנם כמה סיבות מרכזיות אך לפני שאפרט אותם נתחיל עם מה שהחוק מאפשר. החוק בישראל קובע כי ילד עד גיל שנה חייב לשבת במושב בטיחות המתאים לגילו ולמשקלו ומעוגן נגד כיוון הנסיעה.

ארגון בטרם ממליץ להושיב את הילד נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים במושב המתאים לנתוני הילד מבחינת הגובה והמשקל!
אנחנו כהורים, יכולים להתפתות להעביר את ילדינו למצב בו המושב פונה עם כיוון הנסיעה לפני שהילד באמת מוכן לשינוי.

מיטב המומחים מדגישים שרצוי להשאיר את הילדים במצב שבו המושב כנגד כיוון הנסיעה למשך זמן רב ככל האפשר, עד לגבולות טווחי הגובה והמשקלים של המושב בטיחות. המושב בטיחות הוא הדרך הטובה ביותר לשמור על בטיחות ילדינו ולמנוע פגיעה טראומטית במקרה של תאונה ומכאן למה כדאי להחזיק את מושב הבטיחות כנגד כיוון הנסיעה כמה שיותר.
החלפה לעם כיוון התנועה למעשה מפחית את כמות ההגנה שיש לילד במקרה של התרסקות.

ע"פ בטרם, בזמן תאונה הגוף נע בעוצמה קדימה לכיוון הנסיעה. אצל תינוקות ופעוטות חוליות הצוואר אינן מפותחות מספיק, ראשם – גדול וכבד באופן לא פרופורציונלי – נזרק קדימה, ולכן התנועה החדה עלולה לגרום לנזק חמור בעמוד השדרה ועד מוות.
כאשר התינוק נוסע נגד כיוון התנועה, גב המושב סופג את עוצמת המכה ובכך מפחית את הפגיעה בראש התינוק ואת הסיכוי להיפגע משברי זכוכיות.
מחקרים מצאו כי בנסיעה נגד כיוון התנועה התינוק מוגן פי 5 ביחס לנסיעה עם כיוון התנועה.

יצרני מושבי רכב רבים יצרו מושבים המאפשרים לילדים להישאר מאחור עד משקלים של להשלים ק"ג וגובה של להשלים ס"מ. ככה שאפשר מבחינת המגבלות של משקל וגובה למתוח את הזמן.
לילדים גדולים יותר (3-4 שנים) זה עשוי להיראות כאילו אין להם מספיק מקום לרגליים, אך הם עדיין גמישים מאוד ויכולים לשבת בנוחות על רגליים או עם רגליים כפופות. הם יכולים גם לשים את הרגליים על מוט הריבאונד או על המושב.
העדויות אינן תומכות בכך שילדים יסבלו מפגיעות ברגליים אם רגליהם נוגעות במושב. לא ידוע על השפעות מזיקות של נסיעה כנגד התנועה בזמן ממושך, בעוד שהיתרונות נצפו במשך שנים.

לילדים יש דרכים רבות להרגיש עם עצמם בנוח כשפונים לאחור והם יכולים לנסוע בבטחה בדרך זו, כל עוד הם לא הגיעו למשקל או מגבלת הגובה של המושב שלהם. עבור ילדים רבים הזמן שבו המושב מסובב כנגד הכיוון יכול לחרוג מעבר לשנתיים. בשבדיה לדוג', ילדים נוהגים לנסוע כנגד כיוון התנועה עד גיל ארבע.
אז אל תמהרו לסובב את מושב הבטיחות שלכם עם כיוון התנועה, למה למהר?