על מערכת האיזופיקס ISOFIX

ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שבה קיבלו במושבי הבטיחות גם תו תקן האמריקאי וגם תו תקן אירופי.
אז מה ההבדל בין תו תקן אירופאי לאמריקאי בכל הקשור לחיבורי איזופיקס במושבי הבטיחות? בואו נעשה סדר. (וטיפ קטן למתכנני הרילוקיישן באירופה עם ילדים קטנים).
קשה להאמין שמי שמתחיל לברר על מושבי בטיחות לא שמע על המושג איזופיקס. מחקרים רבים מראים שהסיבה העיקרית לכך שמושבי בטיחות לרכב לא מגנים בזמן תאונה היא התקנה לא נכונה. כיסא טוב לתינוק עושה רק חצי מהעבודה. עוד יותר חשוב התקנה נכונה. על מנת להתגבר על זה, יצרני מושבי רכב בריטקס שילבה ידיים עם חברת פולקסווגון לפיתוח מערכת ה- ISOFIX ועד שנת 2006, ISOFIX הפך לסטנדרט בכל המכוניות החדשות הנמכרות במדינות בינלאומיות.
ה-ISOFIX הוא המונח לשיטה המשמשת באיחוד האירופי – (RIGID ISOFIX)
וה- LATCH הוא המונח לשיטה המשמשת בארצות הברית-
(Lower Anchor Tether for Children)
ה-isofix ו- LATCH הם פחות או יותר אותו דבר, אם כי עם כמה הבדלים עדינים:
במושבי רכב אירופיים המציעים ISOfix משתמשים בסגנון קשיח של ISOfix שבו מוטות קשיחים בולטים מהחלק האחורי של מושב הרכב במרחק קבוע. הם בדרך כלל די כבדים אך קלים מאוד להתקנה. (מחקרים מראים כי 94% הורים מתקינים את ה- ISOFIX הקשיח כראוי).
עם זאת, עבור LATCH ישנם מספר מושבי LATCH קשיחים בארה"ב, אך בעיקר, LATCH גמיש ולכן למעשה מדובר בחגורת בטיחות עצמאית עם חיבורי ISOfix בכל קצה חגורת הבטיחות ורצועת top tether מלמעלה. חגורת הבריח עוברת את אותה הדרך כמו שהיית חותמת את חגורת הבטיחות ואז ננעלת על העוגנים התחתונים ברכב.
אז איפה היתרונות וחסרונות בכל מערכת?
קל יותר להתקין מושבי בטיחות לרכב מסוג ISOfix או LATCH קשיחים (תן תקן אירופאי) מאשר ISOfix גמישים (תו תקן אמריקאי הידועים גם בשם רצועות ISOflex או ( LATCH מכיוון שב- ISOfix קשיח ההתקנה פשוטה למדי דוחפים את מושב הרכב לעוגני הרכב, שומעים קליק וסיימתם, ואילו עם ISOfix גמיש, או LATCH, יש עוד כמה צעדים וזה יכול להגביר את הסיכון לטעות והתקנה לא נכונה של מושב הבטיחות לרכב.
אז למה לא להשתמש רק במושבים עם תו תקן אירופאי שבו ההתקנה ע"י הורים בטוחה יותר?
שתי סיבות עיקריות:

הראשונה היא במושבי בטיחות עם איזופיקס קשיח לרוב הם בין 9 ק"ג עד משקל של 18 ק"ג ותוכננו להיות עם כיוון הנסיעה מה שמצמצם מאוד את התכנון להמשיך עם מושב בטיחות לילד מעל משקל זה ומגבילה את המושב לנגד כיוון הנסיעה לעד גיל שנתיים.

הסיבה השניה היא שעם איזופיקס קשיח לא ניתן להרכיב 3 מושבי בטיחות בספסל האחורי של הרכב, דרישה פופולרית מאוד בישראל.
ועכשיו לגרים באירופה. המון פניות מתושבים ישראלים שמצויים באירופה ששואלים אותי על חיבור 3 מושבי בטיחות בספסל האחורי של הרכב. כאמור לא ניתן להרכיב 3 מושבי בטיחות מאחור עם מושבים בעלי תו תקן אירופאים, ולכן אם אתם מתכננים טיול או רילוקיישן באירופה ותצטרכו מושבי בטיחות עם תו תקן אמריקאי צריך להצטייד בהם מראש (ניתן לקנות בישראל ולקחת לאירופה). כמעט לכל רכב היום באירופה ניתן להתקין מושבי בטיחות עם תו תקן אמריקאי, העניין הוא שאין למכירה את המושבים האלו שם
מקווה שהמאמר עשה לכם קצת סדר. לעוד שאלות תמיד אני זמין עבורכם. נסיעה בטוחה.