10 מיתוסים על מושבי בטיחות

בעידן היום של הצפת מידע ברשת שאלות פשוטות לגבי בטיחות מושבי בטיחות הופכת להיות קצת טריקית, לפעמים ממש מבלבלת. ריכזתי 10 מיתוסים לגבי מושבי הבטיחות ובואו ניבחן ביחד. 
נכון או לא נכון?
יצאנו לדרך.

מיתוס 1- ניתן להשתמש במושבי בטיחות במושב הנוסע הקדמי!
נכון.
אפשר, רק לא לשכוח לנטרל את כרית האויר מכיוון שכריות אוויר עלולות לגרום לנזק חמור לילדים
עד גיל שנתיים – נגד כיוון הנסיעה.
מעל גיל שנתיים ולפחות 9 ק"ג משקל הילד – עם כיוון הנסיעה.
צריך להזיז את המושב הקדמי לאחור ככל האפשר (רחוק מהדשבורד) , מכיוון שזה יציב את הפעוט במצב בטוח יותר.
מיתוס 2- אין צורך להחליף מושבי רכב לאחר תאונה כל עוד הוא בתוקף
לא נכון.
ישנם 5 קריטריונים לדעת אם אי אפשר להשתמש במושב לאחר תאונה:
-היה צורך בגרר לאחר התאונה.
-דלת הפונה למושב ברכב נפגעה משמעותית (לא שריטה).
-איש ברכב נפגע ופונה לבית חולים.
-כרית אויר נפתחה.
-נזק גלוי למושב (סדקים, שבירה/קילוף הצבע של בפלסטיקת המושב.)
אם אחת מהקריטריונים קרה אין להשתמש במושב.
מיתוס 3- כל מושבי הבוסטר מציעים את אותה רמת הגנה
לא נכון.
בהשוואה לבוסטרים רגילים (מושב הגבהה ללא גב), בוסטר בעלי משענת גב (בוסטר גב או בוסטר משולב) מציעים הגנה משופרת, ומפחיתים במידה ניכרת את הסיכון לפציעה.
הסיבה לכך היא כי בוסטרים בעלי משענת גב יש הגנה מפני פגיעות צד אשר מגנים על הילד, דבר שלבוסטרים רגילים אין. נוסף על כך, בוסטרים בעלי משענת גב כוללים גם ניתוב חגורת כתף שניתן להתאים לגובה של ילד, מה שמשפר עוד יותר את בטיחותם.
מיתוס 4 – אם רגליו של ילדך כפופות לתוך מושב הבטיחות הפונה נגד כיוון הנסיעה, זה חייב לומר שהם לא נוחים ומוכנים לסיבוב עם כיוון הנסיעה.
לא נכון,.
למעשה, רוב הילדים אומרים שהרגליים שלהם לא נוחות יותר כשהן פונות קדימה, כי הן תלויות באוויר. מה שנראה לא נוח למבוגר הוא בדרך כלל בסדר לילד. זכרו, ילדים הם הרבה יותר גמישים מאיתנו המבוגרים והם ימצאו דרך להרגיש בנוח. מחקרים מצאו כי בנסיעה נגד כיוון התנועה התינוק מוגן פי 5 ביחס לנסיעה עם כיוון התנועה. אני ממליץ להשאיר כנגד כיוון הנסיעה עד למגבלת המשקל של מושב הבטיחות מכיוון שזו הדרך הבטוחה ביותר עבורם בנסיעה.
מיתוס 5 –אם התינוק משתעמם ו/או מתעצבן בנסיעות במכונית, דאגו לשעשע אותו עם צעצועים תלויים מהמושב או על ידי הוספת כריות/רפידות למושב הבטיחות.
לא נכון.
אסור להוסיף שום דבר למושב הבטיחות שלא הגיע עם הקופסה. חפצים נוספים יכולים להפוך בקלות לסכנות בטיחותיות.
מיתוס 6- רגליו של הילד היושב כנגד כיוון הנסיעה ישברו אם רגליו נוגעות בחלק האחורי של מושב הרכב או אם רגליו כפופות במקרה לא עלינו של תאונה.
לא נכון.

פציעות רגליים לילדים היושבים במושב בטיחות הפונה כנגד כיוון הנסיעה הן נדירות מאוד. אין נתונים התומכים במיתוס הזה לפיו רגליו של ילד הפונות לאחור רגישות יותר לפציעה בתאונה. מרבית התאונות בעולם הם תאונות חזיתיות ובמקרה זה רגליו של ילד הפונות כנגד כיוון הנסיעה יעופו למעלה והתרחקו מהמושב האחורי. כאשר ילד פונה עם כיוון הנסיעה, שיעור הפציעות בגפיים התחתונות עולה כי הרגליים נזרקות קדימה בתאונה חזיתית (פגיעות הרגליים במושב הרכב לפניהן).
חשוב לזכור, שפגיעות ראש חמורות לאין שיעור מפגיעות גפיים ולכן נסיעה כנגד כיוון הנסיעה בטוחה יותר.
 מיתוס 7 – זה בסדר לקנות מושב בטיחות משומש או להשאיל מחבר.
אולי.

ראשית, בדקו את המדבקה בצד המושב וחפשו את תאריך התפוגה שלו. שנית, בדקו את הדגם באתר החברה כדי לוודא שאין ריקול בדגם. לבסוף, וודא שאתם יודעים את היסטוריית המושב. אם אתם יודע בוודאות שמעולם לא עבר תאונת דרכים, ייתכן שהוא בטוח לשימוש. אם אינכם יכולים להיות בטוחים, עדיף לקנות חדש.
 מיתוס 8 – הילד שלי הגיע למשקל המינימלי לשבת בבוסטר אז הגיע הזמן להחליף את המושב.
לא נכון.

דרישות המשקל המינימלי של בוסטר הן בדיוק זה…המינימום. רוב הילדים לא מוכנים לבוסטר עד שהם גדולים בהרבה, ורתמת חמש הנקודות מספקת הרבה יותר הגנה מחגורת הבטיחות למבוגרים. עדיף להחזיק אותם במושב הבטיחות שלהם עד שיגיעו לגובה או למשקל הגבלת המושב.
אם חשבתם לעבור לבוסטר (ללא רתמות פנימיות), בחנו את רמת בשלות הילד. האם הוא יכול לשבת כמו שצריך בבוסטר במשך כל הנסיעה? פירוש הדבר הוא לא לרכון, לא להישען, לא לשחק עם חגורת הבטיחות או להזיז אותה ממצבה. אם הם לא מספיק בוגרים אז שמרו אותם עם הרתמות הפנימיות (בעלי חמש נקודות החיבור) למשך זמן נוסף.
שימו את הכלל הזה אצלכם בראש: כל תנועה "מעלה" בקטגוריה היא תנועה "מטה" בבטיחות.
 מיתוס 9 – התקנת LATCH או איזופיקס בטוחה יותר משימוש בחגורת הבטיחות.
לא נכון.

האמת היא שאף אחד מהם אינו בטוח יותר מהשני. כדאי לבחור את שיטת ההתקנה הנותנת לכם את ההתקנה הטובה ביותר. אם אינך יכול לקבל התאמה הדוקה באמצעות LATCH או איזופיקס, התקנת חגורת בטיחות עשויה להיות טובה יותר. חשוב לזכור, בעיגון באמצעות איזופיקס יש פחות סיכויים לטעויות התקנה.
 מיתוס 10- חיבור רצועת טופ ת'אדר היא אופציונלית.
תלוי.

יש לפעול בהתאם להוראות יצרן מושב הבטיחות.
יש מושבים/מצבים שהשימוש חובה ויש מושבים/מצבים שהשימוש אופציונאלי.
עבור מושב בטיחות הפונה עם כיוון הנסיעה, במידה ויש עוגן לרצועת הטופ ת'אדר, הרצועה חייבת להיות מחוברת לעוגן הקשירה ברכב. רצועת הטופ ת'אדר מאבטחת את החלק העליון של מושב הבטיחות לרכב, מה שיכול למנוע פגיעת ראש במהלך התנגשות. (מונע מהראש לפגוע בחלק האחורי של מושב הרכב שלפניהם בעד 10 סנטימטר ולגרום לפציעה חמורה.) עיינו במדריך של הרכב שלכם כדי לקבוע היכן נמצא עוגן הקשירה.